Forum Zamówień Publicznych na Usługi Komunalne

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Forum Zamówień Publicznych na Usługi Komunalne to ogólnopolska konferencja mająca na celu wymianę wiedzy i doświadczeń między przedstawicielami gmin i firm, które ubiegają się o udzielenie zamówień na świadczenie usług komunalnych.

Forum jest poświęcone analizie problemów związanych z realizacją zamówień publicznych z zakresu zadań o charakterze użyteczności publicznej w najważniejszych z punktu widzenia gminy obszarach oraz przedstawieniu rozwiązań kwestii, które budzą największe wątpliwości.

Program szkolenia

Dzień 1 (21 listopada 2024 – czwartek)

Rejestracja uczestników [9.00 – 10.00]
Otwarcie Forum [10.00 – 10.10]

10.10 – 11.00 – Zaciąganie zobowiązań przez gminy na realizację zadań własnych w okresie dłuższym niż rok finansowy (budżetowy) – Jacek Jerka

  • uwarunkowania prawne zaciągania zobowiązań w jednostce samorządu terytorialnego
  • realizacja zadań własnych przez gminy
  • prawo zamówień publicznych jako podstawa zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych przez gminy
  • naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie zaciągania zobowiązań bez zabezpieczenia środków w planie finansowym gminy

11.00 – 11.50 – Dostosowywanie zawartej przez gminę umowy do zmieniających się warunków jej realizacji – r. pr. Katarzyna Skiba-Kuraszkiewicz

  • kiedy możliwe jest dokonanie zmiany zawartej przez gminę umowy w sprawie zamówienia publicznego?
  • jakie zmiany umowy można uznać za istotne?
  • przykłady postanowień, które warto przewidzieć w umowie na wypadek konieczności jej zmiany

Przerwa [11.50 – 12.20]

12.20 – 13.10 – Zamówienia in-house w praktyce – pułapki i wyzwania związane z udzielaniem zamówienia w tym trybie – r. pr. Katarzyna Skiba-Kuraszkiewicz

  • czym jest zamówienie in-house i kiedy można skorzystać z tego rozwiązania?
  • jakie są przesłanki do udzielenia zamówienia in-house?
  • kiedy mamy do czynienia z „kontrolą sprawowaną jak nad własnymi jednostkami”?
  • jak liczyć przychody dla potrzeb zamówienia in-house?
  • czy można udzielić zamówienia in-house, jeśli wykonawca nie ma możliwości samodzielnego wykonania głównego przedmiotu zamówienia?

13.10 – 14.00 – Postępowanie na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów – adw. Magdalena Falkowska

  • najważniejsze założenia opisu przedmiotu zamówienia wynikające z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i ustawy o odpadach
  • warunki udziału w postępowaniu ze szczególnym uwzględnieniem uprawnień do wykonywania określonej działalności
  • kryteria oceny ofert
  • na co zwrócić szczególną uwagę w treści umowy?

Lunch [14.00 – 15.00]

15.00 – 15.50 – Sposoby zlecania usług transportowych przez gminy oraz związki metropolitalne i komunalne – Grzegorz Kwitek

  • udzielanie zamówień na usługi transportowe na podstawie: rozporządzenia (WE) 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady, ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, ustawy Prawo zamówień publicznych
  • podmiot wewnętrzny w orzecznictwie TSUE
  • udzielanie zamówień na usługi transportowe przez związki komunalne i metropolitalne spółkom z większościowym udziałem gmin

15.50 – 16.40 – Organizacja ruchu ulicznego w mieście, w tym oznakowanie pionowe i poziome ulic – Michał Zastrzeżyński

  • rola projektanta przy opracowaniu dokumentacji projektowej na budowę drogi
  • kryteria oceny ofert w postępowaniu na realizację budowy drogi
  • sporządzanie projektów organizacji ruchu drogowego – oznakowanie poziome i pionowe
  • symulacja natężenia ruchu drogowego a dobór odpowiedniego układu drogowego
  • uwzględnienie potrzeb wszystkich uczestników ruchu drogowego przy planowaniu budowy drogi
  • ścieżka rowerowa, velostrada, kontrapas rowerowy

16.40 – 17.30 – Zamówienia publiczne w oświacie na przykładzie zamówienia na dowóz dzieci / uczniów niepełnosprawnych do placówek oświatowych – dr Andrzej Czerniak

  • obowiązek gminy związany z dowozem dzieci / uczniów niepełnosprawnych do placówek oświatowych – regulacje prawne, zagadnienia ogólne, OPZ, warunki udziału w postępowaniu, kryteria oceny ofert
  • kluczowe postanowienia umowy związane ze specyfiką zamówienia
  • problemy praktyczne

Czas wolny [17.30 – 19.00]
Kolacja [19.00]

Dzień 2 (22 listopada 2024 – piątek)

Otwarcie drugiego dnia Forum [9.00 – 9.10]

9.10 – 10.00 – Przestrzeganie przepisów o elektromobilności przy zamówieniach publicznych w gminach – r. pr. Agnieszka Bartczak-Żuraw

  • zakres obowiązków zamawiających i problemy ze stosowaniem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w zamówieniach publicznych
  • elektromobilność w dokumentach zamówienia publicznego
  • skutki niedopełnienia obowiązków wynikających z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych
  • elektromobilność w orzecznictwie KIO

10.00 – 10.50 – Odprowadzanie wód opadowych w mieście, utrzymanie urządzeń kanalizacji deszczowej w drogach publicznych i jej czyszczenie – Michał Zastrzeżyński

  • projektowanie systemów odwodnienia w kontekście realizacji inwestycji miejskich
  • rola retencji w zarządzaniu kanalizacją deszczową
  • usługi utrzymania kanalizacji deszczowej
  • współpraca z właścicielami cieków wodnych
  • działania prewencyjne zapobiegające podtopieniom terenów miejskich
  • wymagania w zakresie zagospodarowania wód opadowych i roztopowych w decyzjach administracyjnych wydawanych przez organy administracji architektoniczno-budowlanej
  • rola ogrodów deszczowych w zagospodarowaniu wód opadowych

10.50 – 11.40 – Utrzymanie zielonych terenów miejskich – dr Jarosław Rokicki

  • opis przedmiotu zamówienia obejmujący w szczególności: wycinkę, cięcia pielęgnacyjne i sadzenie drzew, usuwanie samosiewów, uzupełnianie nasadzeń roślin, pielęgnację niskiej zieleni przyulicznej, konserwację, koszenie i wykaszanie brzegów rzek, potoków i rowów na terenie miasta, koszenie nawierzchni trawiastych i poboczy dróg gminnych, odchwaszczanie rabat kwiatowych na terenie miasta, aranżację rabat kwiatowych bylinami i krzewami ozdobnymi
  • podział zamówienia na części (uzasadnienie w SWZ)
  • warunki udziału w postępowaniu umożliwiające weryfikację wykonawców
  • przykłady pozacenowych kryteriów oceny ofert
  • rażąco niska cena w wyjaśnieniach wykonawcy
  • istotne elementy umowy zabezpieczające interes zamawiającego z jednoczesnym poszanowaniem praw wykonawców
  • na co zwrócić uwagę w procesie świadczenia usługi przez wykonawcę (m.in. odbiory, gwarancja)?

Przerwa [11.40 – 12.10]

12.10 – 13.00 – Letnie i zimowe utrzymanie dróg gminnych – Magdalena Wedelstedt

  • podstawy prawne przy udzielaniu zamówień publicznych w tym zakresie
  • obowiązki zarządców dróg i właścicieli nieruchomości i ich odpowiedzialność
  • ważne z punktu widzenia specyfiki przedmiotu zamówienia warunki udziału w postępowaniu i kryteria oceny ofert
  • elementy wpływające na kalkulację ceny

13.00 – 13.50 – Udzielanie zamówień na zakup energii elektrycznej, gazu i ciepła – Agnieszka Szulakowska

  • jakie są możliwości udzielenia zamówienia na zakup mediów?
  • jak poprawnie przygotować postępowanie w przypadku zamówień na energię elektryczną, m.in.: jak przeprowadzić analizę potrzeb i wymagań?, jak opisać przedmiot zamówienia?, jak oszacować wartość zamówienia?
  • jakie zapisy powinna zawierać specyfikacja warunków zamówienia?
  • jakie są zasady i warunki zmiany sprzedawcy energii lub paliw gazowych?

13.50 – 14.40 – Zagadnienie rażąco niskiej ceny na tle usług komunalnych – r. pr. Agnieszka Matusiak

  • pojęcie rażąco niskiej ceny
  • kiedy istnieje obowiązek wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień?
  • na co zwrócić uwagę przy ocenie wyjaśnień wykonawców świadczących tego typu usługi?
  • prawidłowość skalkulowania ceny oferty na usługi komunalne
  • konsekwencje odrzucenia oferty dla realizacji zadań gminy

Zakończenie Forum [14.40]

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.