VIII Forum Zamówień Publicznych dla Wykonawców

Dostępne terminy

Opis szkolenia

VIII Forum Zamówień Publicznych dla Wykonawców to ogólnopolska konferencja mająca na celu wymianę wiedzy i doświadczeń przedstawicieli firm biorących udział w procedurach przetargowych.

Forum będzie poświęcone analizie problemów związanych z realizacją zamówień publicznych oraz przedstawieniu praktycznych rozwiązań kwestii, które budzą wątpliwości przedsiębiorców ubiegających się o publiczne kontrakty.

W konferencji będzie można wziąć udział również w formule online – wszystko, czego potrzeba, to komputer lub smartfon z przeglądarką.

Program szkolenia

DZIEŃ I – 2 MARCA (PONIEDZIAŁEK)

Rejestracja uczestników [9.00 – 10.00]

I. Wykonawca na rynku zamówień publicznych w 2026 roku – dr r. pr. Mariusz Filipek

II. Ubieganie się o certyfikat przez wykonawcę – Karolina Otta-Ptach

III. Procedura odwoławcza w nowej odsłonie – czyli o czym każdy odwołujący i przystępujący powinien wiedzieć – r. pr. Joanna Presz-Król

  • rozprawa stacjonarna, zdalna czy hybrydowa – w jakiej formie będą odbywać się rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą i kto o tym decyduje
  • praktyczne konsekwencje udziału w rozprawach zdalnych z perspektywy każdego uczestnika postępowania odwoławczego
  • prekluzja dowodowa – czyli kiedy dowód będzie uznany za spóźniony

Przerwa [12.40 – 13.10]

IV. Udział w przetargach wykonawców z państw trzecich – r. pr. Julia Jarnicka

  • nowelizacja Prawa zamówień publicznych – cel i podstawa zmian
  • kogo dotyczą nowe ograniczenia
  • wyjątki dopuszczające udział wykonawców z państw trzecich
  • uprawnienia zamawiających
  • skutki dla rynku zamówień publicznych

V. Kwestionowanie klauzul abuzywnych w umowach o zamówienie publiczne – r. pr. Martyna Lubieniecka

  • definicja klauzul abuzywnych
  • ochrona wykonawców przed klauzulami abuzywnymi
  • praktyczne możliwości kwestionowania klauzul na etapie postępowania i po zawarciu umowy
  • przykłady postanowień umownych uznanych za niedozwolone

Lunch [14.50 – 16.00]

VI. WARSZTATY [tylko dla uczestników stacjonarnych, do wyboru jeden warsztat na karcie zgłoszenia]

1. Wykorzystanie AI w procedurze ofertowania – Magdalena Michałowska

  • AI w analizie rynku, konkurencji i potrzeb
  • przygotowanie oferty z wykorzystaniem AI a zagrożenia wynikające z automatycznego kopiowania proponowanych zapisów
  • AI w ocenie ofert – możliwości i ograniczenia, jak zapewnić przejrzystość oceny
  • wykorzystanie AI do wyjaśniania treści oferty, obalania domniemania rażąco niskiej ceny
  • jak bezpiecznie korzystać z AI w toku postępowania – dane, które mogą zawierać treści stronnicze lub wprowadzające w błąd, fact checking
  • monitorowanie wykonania umowy – wykrywanie odchyleń od umowy, analiza terminów
  • analiza ryzyk związanych ze zmową przetargową
  • możliwe kierunki rozwoju AI w zamówieniach publicznych

2. Najczęściej popełniane błędy podczas składania przedmiotowych i podmiotowych środków dowodowych – r. pr. Martyna Lubieniecka

  • niezgodne, niekompletne lub nieaktualne dokumenty potwierdzające spełnienie warunków udziału oraz możliwe konsekwencje
  • błędy przy składaniu podmiotowych środków dowodowych na wezwanie zamawiającego, złożenie po terminie
  • niezrozumienie wymagań dotyczących przedmiotowych środków dowodowych; środki dowodowe a w oświadczenie własne
  • dokumenty w języku obcym
  • forma dokumentów

3. Skuteczne zastrzeganie tajemnicy przedsiębiorstwa – r. pr. Konrad Cichoń

  • tajemnica przedsiębiorstwa w ujęciu ustawy Prawa zamówień publicznych oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
  • informacja a dokument – podstawowy błąd w skutecznym zastrzeganiu poufności
  • jakie informacje w świetle orzecznictwa mogą być objęte tajemnicą?
  • praktyczne omówienie wykazywania przesłanek tajemnicy przedsiębiorstwa
  • odpowiedź na działania zamawiającego dotyczące oceny zasadności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa

4. Jak obalić domniemanie rażąco niskiej ceny – jak wykazać rażąco niską cenę (RNC) u konkurenta – r. pr. Piotr Trębicki

  • przesłanki ustawowe rażąco niskiej ceny
  • jak namówić zamawiającego do wezwania RNC poza przesłankami ustawowymi
  • obowiązkowe wskaźniki wyjaśnień rażąco niskiej ceny
  • obowiązkowe rubryki wyjaśnień rażąco niskiej ceny w praktyce
  • waloryzacja, a umowy długoterminowe
  • rynek pracy, a umowy długoterminowe
  • najczęściej popełniane błędy

Kolacja [od godz. 20.00]

DZIEŃ II – 3 MARCA (WTOREK)

Śniadanie [7.30 – 9.00]

VII. Wadium – kiedy będzie podstawą odrzucenia oferty albo stanie się sankcją finansową dla wykonawcy w świetle najnowszego orzecznictwa KIO – dr r. pr. Andrzela Gawrońska-Baran

  • jak uniknąć błędów przy wnoszeniu wadium w formie pieniądza skutkujących odrzuceniem oferty
  • czy gwarancja lub poręczenie wadialne muszą być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym
  • czy w przypadku omyłek w treści gwarancji wadialnej jest szansa na uniknięcie odrzucenia oferty
  • kiedy wykonawcy grozi sankcja w postaci zatrzymania wadium – m.in. problem uzupełnianych dokumentów

VIII. Waloryzacja wynagrodzenia – dr adw. Magdalena Falkowska

  • analiza klauzul waloryzacyjnych z punktu widzenia wykonawcy
  • najczęstsze błędy w klauzulach waloryzacyjnych na podstawie orzecznictwa KIO i Sądów Okręgowych
  • formułowanie wniosków o wyjaśnienie treści SWZ w zakresie waloryzacji
  • waloryzacja, a nadzwyczajna zmiana okoliczności, czyli inne podstawy zmiany wynagrodzenia i ich warunki

IX. Wartość zamówienia i kwota z otwarcia ofert – Artur Wawryło

  • dokumenty stanowiące podstawę oszacowania wartości zamówienia (notatki służbowe, wnioski o wszczęcie, analiza potrzeb i wymagań, wstępne konsultacje rynkowe, kosztorysy inwestorskie, rozeznania rynku) – dostęp i tryb
  • plan postępowań – wartość orientacyjna zamówienia – charakter danych, cel podawania, skutki dla postępowania
  • kwota z otwarcia ofert – funkcja gwarancyjna, prawo opcji a kwota z otwarcia
  • praktyki zamawiających zaniżania kwot z otwarcia

Przerwa [11.40 – 12.10]

X. Udział wykonawcy w postępowaniach dofinansowanych z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) – Do No Significant Harm (DNSH) i inne niespodzianki – r. pr. Krzysztof Zedlewski

  • jak wykonawca powinien czytać dokumenty zamówienia w postępowaniach z dofinansowaniem z KPO – wytyczne Komisji UE, wytyczne krajowe KPO, techniczne wytyczne DNSH
  • dodatkowe wymogi związane z dofinansowaniem z KPO, które muszą spełniać dokumenty zamówienia – gdzie wykonawca ma szukać ryzyk
  • DNSH – zakres i konieczność spełniania przez wykonawcę – dokumenty i dowody
  • obowiązki zawarte w projektach umów, które są związane z DNSH, w tym sankcje za niezgodność
  • wykonawca – podwykonawca – dalszy podwykonawca, przestrzeganie zasady DNSH
  • producent – wykonawca, a nie producent wykonawca – jak spełniać wymogi DNSH

XI. Samooczyszczenie wykonawcy w przypadku nienależycie wykonanego zamówienia – r. pr. Damian Michalak

  • kiedy w praktyce nienależycie wykonana umowa skutkować może wykluczeniem
  • do jakich kar umownych przyznawać się w Jednolitym Europejskim Dokumencie Zamówienia (JEDZ)
  • 5 kroków do skutecznego samooczyszczenia
  • co zrobić, jeśli nie zgadzam się z podstawą wykluczenia i w sporze sądowym z zamawiającym
  • czy mimo to przeprowadzać self-cleaning

XII. Mediacja i inne sposoby polubownego rozwiązywania sporów – wykorzystanie ugody w zamówieniach publicznych – r. pr. Maciej Kuczkowski

  • alternatywne metody rozwiązywania sporów (poza sądem), którymi dysponują strony umowy ws. zamówienia publicznego
  • dopuszczalność ugody, czyli co można, a czego nie można uzgodnić w mediacji oraz jakie spory z powodzeniem rozstrzygane są w mediacji – granice prawa i dobre praktyki
  • jak w praktyce wygląda mediacja w sprawach z zakresu zamówień publicznych – kto, kiedy i w jaki sposób może wystąpić o mediację
  • co może zrobić wykonawca, aby umożliwić lub ułatwić zamawiającemu zawarcie ugody
  • o czym pamiętać projektując postanowienia ugody
  • rezultaty i koszty mediacji – porównanie z procesem sądowym

Zakończenie Forum [14:40]

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Kod rabatowy

    Cena zostanie obniżona po zweryfikowaniu ważności kodu przez Dział Obsługi Klienta.

    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.