Prawo zamówień publicznych w praktyce, orzecznictwie KIO i opiniach UZP – warsztat na wybranych przykładach

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Program szkolenia ujmuje te zagadnienia, które najczęściej stanowią temat dyskusji w kręgu specjalistów zajmujących się zamówieniami publicznymi. Skoncentrujemy się na tych aspektach, które przysparzają szczególnie wiele problemów, budzą wątpliwości interpretacyjne oraz na tych punktach w procedurach, które w przyszłości mogą być przedmiotem kontroli ze strony NIK, RIO, UKS lub kontroli wewnętrznych.

Szkolenie adresowane jest do wszystkich osób odpowiedzialnych za zamówienia publiczne, a więc do kierowników jednostek, osób zasiadających w komisjach przetargowych oraz osób odpowiedzialnych za ich stronę finansową.

Program szkolenia

I. Podpisy elektroniczne wymagane lub możliwe w postępowaniu o zamówienie publiczne – przykłady błędów „standardowych” i „niestandardowych” popełnianych przez wykonawców i problemy z weryfikacją u zamawiających.

II. Specyfikacja warunków zamówienia (SWZ):
a. Przykłady najczęściej popełnianych błędów w SWZ;
b. Reguły zadawania pytań do SWZ i udzielania na nie odpowiedzi – jak liczyć terminy;
c. Forma zadawania pytań, czy wymagany jest podpis elektroniczny, a jak udzielane odpowiedzi.

III. Warunki udziału w postępowaniu:
a. Brzmienie warunku udziału w postępowaniu a intencje i potrzeby zamawiającego – kształtowanie warunków w praktyce i orzecznictwie, aby nie narazić się na zarzuty bądź odwołanie do KIO;
b. Warunek doświadczenia – czy przecinek lub spójnik ma znaczenie – case study;
c. Warunek dysponowania osobami – czego zamawiający może wymagać od wykonawcy i na jakiej podstawie;
d. Wykazanie spełniania warunków przez konsorcjum oraz wykonawców polegających na zasobach podmiotów udostępniających.

IV. Podmiotowe środki dowodowe oraz inne dokumenty lub oświadczenia jakich można żądać:
a. Możliwość czy obowiązek żądania podmiotowych środków dowodowych – na przykładzie trybu podstawowego oraz trybu przetargu nieograniczonego z tzw. procedurą odwróconą;
b. Rodzaje i formy podmiotowych środków dowodowych – jakich zamawiający może żądać od wykonawcy na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia, a jakich na potwierdzenie spełniania warunków udziału;
c. Terminy ważności niektórych podmiotowych środków dowodowych – case study;
d. Kiedy mamy do czynienia z oryginałem podmiotowego środka dowodowego, a kiedy z cyfrowym odwzorowaniem – przykłady, e-dokumenty urzędowe (e-KRK, e-ZUS, e-US itp.);
e. Reguły poświadczania cyfrowych odwzorowań podmiotowych środków dowodowych w zależności od wartości zamówienia i innych dokumentów.

V. Oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia:
a. Reguły dotyczące przesyłania ofert „elektronicznych” – jakie obowiązki i uprawnienia ma zamawiający, a jakie wykonawca, „problem” podpisywania pliku zawierającego skompresowane dokumenty;
b. Pełnomocnictwo – forma w zależności od wartości zamówienia, „problemy” z uzupełnianiem, co ma znaczenie – data czy treść, a może podpis?
c. Termin związania ofertą, w tym obowiązki zamawiającego dotyczące podania daty, przedłużania terminu, forma oświadczenia wykonawcy – „negatywne” przykłady z praktyki;
d. Wadium w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej w postaci elektronicznej – na co zwrócić uwagę, aby uznać, że oferta jest prawidłowo zabezpieczona – przykłady dobrych i złych praktyk.

VI. Badanie i ocena ofert:
a. Wyjaśnienia treści oferty oraz rażąco niskiej ceny – jaki termin może określić zamawiający, w jakiej formie wykonawca ma przekazać wyjaśnienia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, jaka powinna być treść wyjaśnień, aby były „wystarczające”, skutki złożenia wyjaśnień po wyznaczonym terminie;
b. Treść formularza ofertowego a badanie i ocena oferty, skutki braku spójności z SWZ;
c. Specyfika działania (oceny) w przypadku dopuszczenia ofert częściowych, w tym w trybie podstawowym z możliwością negocjacji;
d. Odrzucenie oferty – „brak” podpisu elektronicznego, niewłaściwy podpis, podpis nieważny, oferta niezgodna z wymaganiami „technicznymi”, oferta niezgodna z warunkami zamówienia – case study.

VII. Zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej albo unieważnieniu postępowania – uzasadnienie faktyczne i prawne.

VIII. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Kod rabatowy

    Cena zostanie obniżona po zweryfikowaniu ważności kodu przez Dział Obsługi Klienta.

    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.