Absurdy badania i oceny ofert – praktyczne doświadczenia, najczęstsze błędy, nadinterpretacje, zbędne dokumenty i procedury, rozbieżności interpretacyjne, odpowiedzialność

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Celem prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest wybór najkorzystniejszej oferty i zawarcie ważnej umowy z wykonawcą dającym rękojmię należytego wykonania zamówienia. Właściwie przeprowadzone badanie i rzetelna ocena ofert stanową warunek realizacji tego celu. Błędy popełnione na tym etapie postępowania mogą okazać się dla zamawiającego bardzo dotkliwe – grożą one nie tylko wyborem niekorzystnej oferty, ale też odwołaniami do KIO i sankcjami ze strony instytucji kontrolujących.

Na szkoleniu przeprowadzimy uczestników przez absurdy procesu badania i oceny ofert. Zwrócimy przy tym uwagę na kwestie, które budzą wątpliwości interpretacyjne oraz szczególne punkty w procedurach, które w przyszłości mogą być przedmiotem kontroli ze strony NIK, RIO, UKS lub kontroli wewnętrznych.

Szkolenie adresowane jest do wszystkich osób odpowiedzialnych za zamówienia publiczne – do kierowników jednostek, osób zasiadających w komisjach przetargowych oraz osób odpowiedzialnych za ich stronę finansową.

Program szkolenia

I. Kluczowe role i obowiązki w procesie oceny ofert:
a. przygotowanie właściwej dokumentacji;
b. uczestnictwo w komisji oceniającej;
c. udzielenie oferentom informacji zwrotnej;
d. weryfikacja braku konfliktu interesów;
e. określanie i powoływanie komisji oceniających z odpowiednim poziomem wiedzy i doświadczenia;
f. odpowiedzialność komisji przetargowej i kierownika;
g. rozwiązanie złożonych przypadków konfliktu interesów.

II. Oferta – absurdy interpretacyjne:
a. czy oferta to formularz ofertowy;
b. jakie dokumenty są składane wraz z ofertą;
c. jak prawidłowo określić zobowiązania podatkowe;
d. skuteczne zastrzeganie tajemnicy przedsiębiorstwa;
e. elektroniczne podpisy: czego nie trzeba podpisywać;
f. przedmiotowe środki dowodowe;
g. uzupełnianie środków dowodowych z art. 107 Pzp.

III. Absurdy związane z etapem odrzucenia oferty:
a. kiedy można odrzucić ofertę;
b. problemy z prawidłowym uzasadnieniem odrzucenia oferty w orzecznictwie;
c. wizja lokalna – czy może być podstawą odrzucenia.

IV. Właściwa poprawa omyłek w treści złożonej oferty:
a. zabronione negocjacje z wykonawcą;
b. oczywiste omyłki pisarskie i rachunkowe;
c. inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze SWZ, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty.

V. Absurdy związane z badaniem rażąco niskiej ceny:
a. należyte wykazywanie i kwestionowanie w ofertach konkurencyjnych;
b. czy faktycznie nieuwzględnienie minimalnego wynagrodzenia pozwoli nam odrzucić ofertę;
c. kiedy wyjaśnienia RNC są rzetelne;
d. jak analizować treść wyjaśnienia wykonawcy.

VI. Wezwanie do złożenia podmiotowych środków dowodowych – wezwanie do złożenia:
a. podmiotowych środków dowodowych z art. 126 Pzp;
b. uzupełnienia i poprawienia podmiotowych środków dowodowych z art. 128 ust. 1 Pzp;
c. wyjaśnień w zakresie podmiotowych środków dowodowych z art. 128 ust. 4 Pzp.

VII. Absurdy związane z analizą podstaw wykluczenia z postępowania:
a. wykluczenie z postępowania Wykonawcy, który nie wykonał lub nienależycie wykonał umowę;
b. wykluczenie z postępowania Wykonawcy, który w poprzednim postępowaniu oszukał Zamawiającego;
c. zmowa a wykluczenie Wykonawcy;
d. brak wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu, absurdy w postępowaniu dowodowym.

VIII. Absurdy związane z etapem uzupełniania, wyjaśniania oświadczeń i dokumentów:
a. jaki termin należy wyznaczyć Wykonawcy na złożenie lub uzupełnienie środków dowodowych;
b. czy Zamawiający może przedłużyć wyznaczony termin na uzupełnienie środków dowodowych;
c. czego i w jakich sytuacjach nie wolno uzupełniać;
d. z jaką datą należy uzupełniać oświadczenie, o którym mowa w art. 125 Pzp, a z jaką środki dowodowe;
e. poświadczanie dokumentów – kto to robi, w jaki sposób i w odniesieniu do których dokumentów?

IX. Przedłużenie terminu związania ofertą.

X. Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej.

XI. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Kod rabatowy

    Cena zostanie obniżona po zweryfikowaniu ważności kodu przez Dział Obsługi Klienta.

    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.