Dzień 1 (21 listopada 2024 – czwartek)
Rejestracja uczestników [9.00 – 10.00]
Otwarcie Forum [10.00 – 10.10]
10.10 – 11.00 – Zaciąganie zobowiązań przez gminy na realizację zadań własnych w okresie dłuższym niż rok finansowy (budżetowy) – Jacek Jerka
- uwarunkowania prawne zaciągania zobowiązań w jednostce samorządu terytorialnego
- realizacja zadań własnych przez gminy
- prawo zamówień publicznych jako podstawa zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych przez gminy
- naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie zaciągania zobowiązań bez zabezpieczenia środków w planie finansowym gminy
11.00 – 11.50 – Dostosowywanie zawartej przez gminę umowy do zmieniających się warunków jej realizacji – r. pr. Katarzyna Skiba-Kuraszkiewicz
- kiedy możliwe jest dokonanie zmiany zawartej przez gminę umowy w sprawie zamówienia publicznego?
- jakie zmiany umowy można uznać za istotne?
- przykłady postanowień, które warto przewidzieć w umowie na wypadek konieczności jej zmiany
Przerwa [11.50 – 12.20]
12.20 – 13.10 – Zamówienia in-house w praktyce – pułapki i wyzwania związane z udzielaniem zamówienia w tym trybie – r. pr. Katarzyna Skiba-Kuraszkiewicz
- czym jest zamówienie in-house i kiedy można skorzystać z tego rozwiązania?
- jakie są przesłanki do udzielenia zamówienia in-house?
- kiedy mamy do czynienia z „kontrolą sprawowaną jak nad własnymi jednostkami”?
- jak liczyć przychody dla potrzeb zamówienia in-house?
- czy można udzielić zamówienia in-house, jeśli wykonawca nie ma możliwości samodzielnego wykonania głównego przedmiotu zamówienia?
13.10 – 14.00 – Postępowanie na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów – adw. Magdalena Falkowska
- najważniejsze założenia opisu przedmiotu zamówienia wynikające z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i ustawy o odpadach
- warunki udziału w postępowaniu ze szczególnym uwzględnieniem uprawnień do wykonywania określonej działalności
- kryteria oceny ofert
- na co zwrócić szczególną uwagę w treści umowy?
Lunch [14.00 – 15.00]
15.00 – 15.50 – Sposoby zlecania usług transportowych przez gminy oraz związki metropolitalne i komunalne – Grzegorz Kwitek
- udzielanie zamówień na usługi transportowe na podstawie: rozporządzenia (WE) 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady, ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, ustawy Prawo zamówień publicznych
- podmiot wewnętrzny w orzecznictwie TSUE
- udzielanie zamówień na usługi transportowe przez związki komunalne i metropolitalne spółkom z większościowym udziałem gmin
15.50 – 16.40 – Organizacja ruchu ulicznego w mieście, w tym oznakowanie pionowe i poziome ulic – Michał Zastrzeżyński
- rola projektanta przy opracowaniu dokumentacji projektowej na budowę drogi
- kryteria oceny ofert w postępowaniu na realizację budowy drogi
- sporządzanie projektów organizacji ruchu drogowego – oznakowanie poziome i pionowe
- symulacja natężenia ruchu drogowego a dobór odpowiedniego układu drogowego
- uwzględnienie potrzeb wszystkich uczestników ruchu drogowego przy planowaniu budowy drogi
- ścieżka rowerowa, velostrada, kontrapas rowerowy
16.40 – 17.30 – Zamówienia publiczne w oświacie na przykładzie zamówienia na dowóz dzieci / uczniów niepełnosprawnych do placówek oświatowych – dr Andrzej Czerniak
- obowiązek gminy związany z dowozem dzieci / uczniów niepełnosprawnych do placówek oświatowych – regulacje prawne, zagadnienia ogólne, OPZ, warunki udziału w postępowaniu, kryteria oceny ofert
- kluczowe postanowienia umowy związane ze specyfiką zamówienia
- problemy praktyczne
Czas wolny [17.30 – 19.00]
Kolacja [19.00]
Dzień 2 (22 listopada 2024 – piątek)
Otwarcie drugiego dnia Forum [9.00 – 9.10]
9.10 – 10.00 – Przestrzeganie przepisów o elektromobilności przy zamówieniach publicznych w gminach – r. pr. Agnieszka Bartczak-Żuraw
- zakres obowiązków zamawiających i problemy ze stosowaniem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w zamówieniach publicznych
- elektromobilność w dokumentach zamówienia publicznego
- skutki niedopełnienia obowiązków wynikających z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych
- elektromobilność w orzecznictwie KIO
10.00 – 10.50 – Odprowadzanie wód opadowych w mieście, utrzymanie urządzeń kanalizacji deszczowej w drogach publicznych i jej czyszczenie – Michał Zastrzeżyński
- projektowanie systemów odwodnienia w kontekście realizacji inwestycji miejskich
- rola retencji w zarządzaniu kanalizacją deszczową
- usługi utrzymania kanalizacji deszczowej
- współpraca z właścicielami cieków wodnych
- działania prewencyjne zapobiegające podtopieniom terenów miejskich
- wymagania w zakresie zagospodarowania wód opadowych i roztopowych w decyzjach administracyjnych wydawanych przez organy administracji architektoniczno-budowlanej
- rola ogrodów deszczowych w zagospodarowaniu wód opadowych
10.50 – 11.40 – Utrzymanie zielonych terenów miejskich – dr Jarosław Rokicki
- opis przedmiotu zamówienia obejmujący w szczególności: wycinkę, cięcia pielęgnacyjne i sadzenie drzew, usuwanie samosiewów, uzupełnianie nasadzeń roślin, pielęgnację niskiej zieleni przyulicznej, konserwację, koszenie i wykaszanie brzegów rzek, potoków i rowów na terenie miasta, koszenie nawierzchni trawiastych i poboczy dróg gminnych, odchwaszczanie rabat kwiatowych na terenie miasta, aranżację rabat kwiatowych bylinami i krzewami ozdobnymi
- podział zamówienia na części (uzasadnienie w SWZ)
- warunki udziału w postępowaniu umożliwiające weryfikację wykonawców
- przykłady pozacenowych kryteriów oceny ofert
- rażąco niska cena w wyjaśnieniach wykonawcy
- istotne elementy umowy zabezpieczające interes zamawiającego z jednoczesnym poszanowaniem praw wykonawców
- na co zwrócić uwagę w procesie świadczenia usługi przez wykonawcę (m.in. odbiory, gwarancja)?
Przerwa [11.40 – 12.10]
12.10 – 13.00 – Letnie i zimowe utrzymanie dróg gminnych – Magdalena Wedelstedt
- podstawy prawne przy udzielaniu zamówień publicznych w tym zakresie
- obowiązki zarządców dróg i właścicieli nieruchomości i ich odpowiedzialność
- ważne z punktu widzenia specyfiki przedmiotu zamówienia warunki udziału w postępowaniu i kryteria oceny ofert
- elementy wpływające na kalkulację ceny
13.00 – 13.50 – Udzielanie zamówień na zakup energii elektrycznej, gazu i ciepła – Agnieszka Szulakowska
- jakie są możliwości udzielenia zamówienia na zakup mediów?
- jak poprawnie przygotować postępowanie w przypadku zamówień na energię elektryczną, m.in.: jak przeprowadzić analizę potrzeb i wymagań?, jak opisać przedmiot zamówienia?, jak oszacować wartość zamówienia?
- jakie zapisy powinna zawierać specyfikacja warunków zamówienia?
- jakie są zasady i warunki zmiany sprzedawcy energii lub paliw gazowych?
13.50 – 14.40 – Zagadnienie rażąco niskiej ceny na tle usług komunalnych – r. pr. Agnieszka Matusiak
- pojęcie rażąco niskiej ceny
- kiedy istnieje obowiązek wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień?
- na co zwrócić uwagę przy ocenie wyjaśnień wykonawców świadczących tego typu usługi?
- prawidłowość skalkulowania ceny oferty na usługi komunalne
- konsekwencje odrzucenia oferty dla realizacji zadań gminy
Zakończenie Forum [14.40]