Zamówienia Publiczne na Dostawy i Usługi IT – 5. edycja

Opis szkolenia

Specyfika zamówień na sprzęt i systemy informatyczne dla sektora publicznego wymaga od zamawiających i wykonawców ciągłego rozwoju. Wyzwania, z którymi borykają się na co dzień uczestnicy postępowania wiążą się m.in. z krótkim cyklem życia zaawansowanych technologicznie produktów. Ponadto na branżę wpływają liczne zmiany regulacyjne wymuszające kolejne inwestycje w sprzęt, oprogramowanie oraz szkolenia. Tematyka naszej konferencji odnosi się bezpośrednio do tych zagadnień. Będzie to okazja do ich omówienia oraz do dyskusji z doświadczonymi specjalistami z obszaru zamówień IT.

Program szkolenia

Rejestracja uczestników [9.00 – 9.30]
Otwarcie konferencji [9.30 – 9.40]

I. Potrzeby zamawiającego jako podstawa procesu zakupu rozwiązania IT

  • zakup rozwiązania IT to nie tylko samo postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
  • waga czynności podejmowanych przez zamawiającego przed wszczęciem postępowania
  • zdefiniowanie potrzeb przez zamawiającego i zestawienie ich z rynkiem
  • interes zamawiającego za interes wykonawców
  • rola potrzeb w przygotowaniu opisu przedmiotu zamówienia, określeniu kryteriów oceny ofert i warunków podmiotowych, ustalaniu wartości zamówienia, określaniu warunków realizacji zamówienia

II. Wstępne konsultacje rynkowe – czy jest to narzędzie i sposób na prawidłowe przeprowadzenie postępowania na udzielenie zamówienia publicznego na usługi i dostawy IT?

  • jak zamawiający definiują dostawy i usługi w IT?
  • źródła problemów związanych z prawidłowym zdefiniowaniem usług w IT – perspektywa wykonawcy, a perspektywa zamawiającego
  • najczęściej występujące błędy po stronie zamawiającego
  • analiza potrzeb i wymagań
  • wstępne konsultacje rynkowe – jak je przygotować?
  • co może uzyskać zamawiający, przeprowadzając wstępne konsultacje rynkowe
  • dobre praktyki podczas przeprowadzania wstępnych konsultacji rynkowych
  • „U nas Panie to się nie przyjmie”, czyli „ciemna strona” zamówień

Przerwa kawowa [11.20 – 11.50]

III. Dysponowanie osobami (kadrą) w zamówieniu na usługi IT jako warunek udziału w postępowaniu lub kryterium oceny ofert

  • jakie warunki udziału wobec osób skierowanych do realizacji usług można postawić wykonawcy – i kiedy?
  • warunek posiadania przez personel wykonawcy certyfikatów IT, w tym uzasadnienie wymogu, certyfikaty równoważne
  • kryterium „personelu” jako kryterium oceny ofert – kiedy możliwe, jak opisać, jaką wagę punktową przyjąć

IV. Przejęcie usług utrzymania systemów IT w świetle praktyki i orzecznictwa KIO

  • problematyka podziału usług utrzymania i rozwoju systemu IT na części
  • instrumenty i mechanizmy sprzyjające skutecznemu i efektywnemu przejęciu usług utrzymania
  • okres przejściowy – znaczenie i najczęstsze problemy z jego uregulowaniem (długość, odpłatność, zakres)
  • mechanizmy sprzyjające zapewnieniu bezpieczeństwa w związku ze zmianą wykonawcy usług utrzymania

Przerwa kawowa [13.30 – 14.00]

V. Prototypy, testy i demo – sekret udanych zamówień IT (case study)

  • dlaczego tradycyjna ocena ofert w postępowaniach IT (na podstawie dokumentów) może być niewystarczająca?
  • co mówi pzp o próbkach, testach i prototypach?
  • jak prawidłowo uwzględnić możliwość testowania oprogramowania lub demonstracji prototypu w kryteriach oceny ofert? (propozycje zapisów)
  • jak przygotować komisję przetargową do spotkań z wykonawcami oraz w jaki sposób prowadzić spotkania demonstracyjne?
  • analiza wybranego przetargu, w którym prezentacje prototypu pomogły wybrać najlepsze rozwiązanie
  • przykłady zamówień, w których pominięcie testowania oprogramowania na etapie procesu zakupowego lub jego niewłaściwe zastosowanie doprowadziły do problemów

VI. NIS 2 a zamówienia publiczne na dostawy i usługi IT – nowe obowiązki zamawiających

  • wprowadzenie do dyrektywy NIS 2
  • nowe obowiązki zamawiających z sektora IT, w nim:

a) wynikające z dyrektywy NIS 2 obowiązki zamawiających w kontekście zamówień publicznych na usługi IT
b) wymogi dotyczące analizy ryzyka cybernetycznego na etapie planowania i realizacji zamówienia
c) kryteria oceny ofert pod kątem bezpieczeństwa cybernetycznego
d) wymagania dotyczące umów z wykonawcami usług IT, w tym klauzule dotyczące cyberbezpieczeństwa

  • bezpieczeństwo łańcucha dostaw IT
  • praktyczne aspekty wdrażania NIS 2
  • konsekwencje naruszenia przepisów NIS 2

Pytania i podsumowanie konferencji
Zakończenie konferencji [15.40]

Obecnie nie mamy zaplanowanego takiego szkolenia
Zostaw swój adres e-mail, poinformujemy Cię o nowych terminach
Zamówienia Publiczne na Dostawy i Usługi IT – 5. edycja

    Sprawdź inne nasze szkolenia

    Badanie i ocena ofert w 12 krokach
    Najbliższy termin: 06 październik 2025