Stacjonarnie lub online
wybór należy do Ciebie
Trzy dni
intensywnych wykładów
14 ekspertów
których warto wysłuchać
Aktualne tematy
i rozwiązania problematycznych zagadnień
Obszerne materiały szkoleniowe
wydrukowane lub w wersji elektronicznej
Wydrukowany certyfikat uczestnictwa
także dla uczestników online
Forum Zamówień Publicznych na Dostawy i Usługi to ogólnopolska konferencja dla osób odpowiedzialnych za realizację zamówień na wykonanie określonej usługi lub dostawy w celu zapewnienia bieżącej działalności jednostki albo realizacji zleconych jej zadań.
Forum jest poświęcone analizie problemów oraz praktycznym rozwiązaniom kwestii, które budzą największe wątpliwości, dlatego wszystkie wykłady prowadzone są przez najlepszych ekspertów oraz praktyków w dziedzinie prawa i postępowania administracyjnego w oparciu o najnowsze orzecznictwo.
DZIEŃ I – 7 KWIETNIA (PONIEDZIAŁEK)
Rejestracja uczestników [13.00 – 15.00]
Otwarcie FORUM [15.00 – 15.10]
I. Wystąpienie Gościa Specjalnego
II. Zarządzanie procesami zamówień publicznych
• szanse i zagrożenia związane z organizacją publicznych procesów zakupowych
• zarządzanie kompetencjami kadr zamówień publicznych
• podejście do monitorowania, ewaluacji i raportowania przebiegu publicznych procesów zakupowych
III. Optymalizacja procesu udzielania zamówień na usługi i dostawy – audyt jako narzędzie doskonalenia procedur
• rola audytu w analizie efektywności procesu zamówień na dostawy (np. optymalna i zgodna z prawem agregacja zamówień, logistyka) oraz usługi (np. zapewnienie ciągłości świadczenia usług)
• jak specyfika dostaw i usług wpływa na wybór trybu postępowania oraz kryteriów oceny ofert?
• praktyczne przykłady: wdrażanie zaleceń audytowych w celu skrócenia czasu realizacji zamówień i zmniejszenia ryzyk związanych z brakiem realizacji usług lub dostaw w odpowiednim terminie
IV. Zasady opisu przedmiotu zamówienia w sytuacji, gdy zamawiający nie zna zakresu świadczenia zlecanego wykonawcy
• jak określić wartość zamówienia w takiej sytuacji?
• czy wymaganie jedynie cen jednostkowych w formularzu oferty jest prawnie dopuszczalne?
• ceny jednostkowe a prawo opcji
• jak zweryfikować przesłankę rażąco niskiej ceny oferty?
• zakres świadczenia wykonawcy w zawartej umowie
Kolacja [od godz. 20.00]
DZIEŃ II – 8 KWIETNIA (WTOREK)
Śniadanie [7.30 – 9.00]
V. Przedmiotowe środki dowodowe
• przedmiotowe środki dowodowe – rodzaje (m.in. karty katalogowe, certyfikaty, próbki), w tym obowiązek akceptacji przez zamawiającego równoważnych środków
• kiedy przedmiotowy środek stanowi de facto treść oferty niepodlegającą uzupełnieniu?
• termin złożenia przez wykonawców przedmiotowych środków dowodowych
• czy i na jakich zasadach przedmiotowe środki dowodowe podlegają uzupełnieniu przez wykonawcę?
VI. Czyny nieuczciwej konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia – na co powinien zwracać uwagę zamawiający
• czyn nieuczciwej konkurencji w pzp
• definicja czynu nieuczciwej konkurencji, szczególne znaczenie ogólnej klauzuli uczciwej konkurencji
• przykłady czynów nieuczciwej konkurencji
• wprowadzenie zamawiającego w błąd jako czyn nieuczciwej konkurencji
VII. Zakres swobody zamawiającego przy określaniu kryteriów oceny ofert w zamówieniach na dostawy i usługi telekomunikacyjne oraz informatyczne
• obowiązki zamawiającego związane z określeniem kryteriów oceny ofert
• jego uprawnienia związane z ustalaniem innych kryteriów niż ustawowo określone
• kryteria oceny ofert na usługi i dostawy informatyczne
Przerwa [11.30 – 12.00]
VIII. Zamówienie na utrzymanie, wsparcie eksploatacji i rozwój systemu informatycznego – jak zabezpieczyć ryzyka związane z przejęciem usług?
• kiedy warto przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe?
• obowiązek czy prawo do dzielenia i łączenia zamówień na usługę utrzymania i rozwoju?
• jak zorganizować okres przejściowy pozwalający nowemu wykonawcy bezpiecznie przejąć usługi utrzymania?
• czy można testować wykonawcę po zawarciu umowy?
• czy okres przejściowy powinien być odpłatny?
IX. Rozszerzenie lub powtórzenie realizacji zamówienia z umowy – uprawnienia zamawiającego i obowiązki wykonawcy
• narzędzia umożliwiające zmianę zakresu zamówienia
• prawo opcji
• prawo wznowień
• udzielenie zamówienia podobnego
• kryteria wyboru odpowiedniego narzędzia
X. Solidarna odpowiedzialność zamawiającego a płatność bezpośrednia w odniesieniu do umów podwykonawczych, których przedmiotem są dostawy i usługi realizowane w zamówieniach na roboty budowlane
• zakres odpowiedzialności zamawiającego
• wymogi formalne warunkujące odpowiedzialność zamawiającego
• najczęstsze problemy praktyczne
Obiad [14.30 – 15.30]
XI. Planowanie podatkowe jako:
• uzasadniona podstawa wyjaśnień wykonawcy w zakresie rażąco niskiej ceny
• podstawa do odrzucenia oferty wykonawcy jako złożonej w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji
XII. Rola i znaczenie próbki w postępowaniu o udzielenie zamówienia
• cel i zakres Europejskiego Aktu Dostępności (European Accessibility Act):
– obowiązki instytucji publicznych od 2019 r., które wynikają z ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych
– obowiązek wdrożenia tzw. norm zharmonizowanych od 28 czerwca 2025 r., które zostały określone w załącznikach do Europejskiego Aktu Dostępności
• wymagania w zakresie dostępności wybranych produktów i usług
• zapewnianie dostępności produktów i usług
• kontrola dostępności produktów i usług
Kolacja [18.00 – 20.00]
DZIEŃ III – 9 KWIETNIA (ŚRODA)
Śniadanie [7.30 – 9.00]
XIII. Prawidłowe oszacowanie wartości zamówienia na dostawy i usługi
• rola szacunków w postępowaniu o udzieleniu zamówienia
• za pomocą czego powinno się szacować:
– umowy obowiązujące?
– pomoc potencjalnych wykonawców?
– pomoc innych zamawiających?
• kto powinien oszacować wartość przedmiotu zamówienia – pracownik merytoryczny czy specjalista od spraw zamówień publicznych?
• w jakim terminie należy oszacować wartość przedmiotu zamówienia?
• potencjalna możliwość zmiany pierwotnie oszacowanej wartości zamówienia po wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
XIV. Opis przedmiotu zamówienia a wartość zamówienia
• użycie nazwy własnej w zamówieniach wyłączonych z pzp (w tym również dofinansowanych środkami unijnymi) i w zamówieniach objętych pzp
• sporządzenie prawidłowego OPZ jako wyzwanie dla zamawiającego (identyfikacja głównych problemów w zależności od wartości zamówienia)
• przedmiotowe środki dowodowe a OPZ
• naruszenia dotyczące nieprawidłowego OPZ i konsekwencje dla zamawiających z sektora finansów publicznych
XV. Usługi na przykładzie postępowania na karnety/karty sportowe dla pracowników zamawiającego i ich rodzin
• problematyka szacowania wartości zamówienia – jak to szacować, biorąc pod uwagę różne źródła finansowania (ze środków pracowników, ze środków zamawiającego itd.)?
• pojęcie zamówienia z art. 7 pzp
• zastosowanie art. 95 pzp w przetargach na karty sportowe – kto wykonuje czynności mające charakter stosunku pracy?
• rodo w zamówieniu na karty sportowe – wątpliwości w zakresie podstaw prawnych przetwarzania danych osobowych w ramach przetargu
Zakończenie FORUM [11.30]